6 krokow

6 kroków do tego, aby stać się tym KIM chcesz być – nowy rok, nowe wyzwania – część 1

Na podstawie wykładów Craig’a Groeshel’a – światowego lidera, uznanego wykładowcy i współorganizatora międzynarodowej konferencji dla liderów Global Leadership Summit.

Zanim zaczniesz ustawiać swoje cele na nowy rok, zastanów się KIM chcesz zostać. Nie CO chcesz zrobić, ale KIM chcesz być.
Kiedy ustalisz sobie, KIM chcesz być, to potem będziesz wiedzieć, CO masz robić, aby dojść do tego ideału/celu. Będziesz wiedzieć, co jest potrzebne, by stać się tą osobą, na której Ci zależy.

Dobrze by było, abyś podszedł do tego ćwiczenia szeroko i kompleksowo i zadał sobie podobne pytania co do wielu życiowych obszarów, np. Kim chcę być jako żona, mąż, tato, przyjaciel, przywódca, lider, szef?

Być  może Twoje odpowiedzi, to:

  • Chcę być mamą, która będzie mieć zawsze czas dla swoich dzieci w 2020. 
  • Chcę być liderem, który ma  duży pozytywny wpływ na innych.
  • Chcę być osobą, która będzie zawsze troszczyć się o innych.

Ten artykuł jest skierowany do liderów, więc skupimy się tu na nich. Poniższe punkty możesz jednak zastosować w wielu innych dziedzinach.

Opowiemy o 6 krokach, które trzeba podjąć aby stać się tym, KIM chcesz być:

  1. Determinacja, aby zapoczątkować proces zmian
  2. Odwaga, aby zacząć
  3. Osoba, którą wzmocnisz/wyposażysz
  4. Stworzony system
  5. Relacje, które zainicjujesz
  6. Ryzyko, które podejmiesz

W tym artykule zajmiemy się 3 pierwszymi krokami do podjęcia. Następne znajdziesz w kolejnej części – link.

Ad 1. Determinacja, aby zapoczątkować proces zmian

Jeżeli ludzie pytają się Craiga, co pomaga mu rozwijać się jako lider, to odpowiada: Dodaję jeden mały krok/nawyk każdego roku.

Wiele osób uważa, że sukces polega na podjęciu  kilku dużych kroków. Jednak wg Craig’a – małe kroki, podejmowane konsekwentnie prowadzą do dużych rezultatów po pewnym czasie.

Craig zawsze powtarza swojej drużynie „To małe, niezauważalne kroki, których nikt nie widzi prowadzą do wielkich rezultatów, które widzą wszyscy. I które chcą wszyscy.”

Sukces to nie jest JEDEN wielki krok w przyszłość, sukces zaczyna się od małych kroków dzisiaj.

Na czym polegają te małe kroki? Czym one są?
Jest to most łączący to kim jesteś dziś, z tym, kim chcesz być. Możesz sobie zadać pytanie: Ok, to co w takim razie powinienem zacząć robić w tym roku? Pamiętaj zadaj sobie najpierw pytanie: Kim chcesz zostać, kim chcesz zostać jako lider, a potem odkryjesz, jakie nawyki musisz posiąść aby nim się stać. To nie musi być coś wielkiego, to może być mały krok.

Np. Chcesz zostać liderem, który docenia swój zespół. Może w związku z tym będziesz chwalić jedną osobę dziennie, tylko jedną. Możesz napisać słowa podziękowania w mailu, możesz powiedzieć coś osobiście.

Np. Chcesz być zorganizowanym liderem – może zacznij od posprzątania biurka, taka prosta rzecz wykonywana codziennie przybliży Cię do celu.

Np. Chcesz być liderem, który koncentruje się na wybranych sprawach, chcesz skończyć ze swoim ADHD – to znaczy z ciągnięciem wielu projektów na raz. Co możesz zrobić?  Wypisz sobie rzeczy, które chcesz zrobić.  Następnie wybierz z nich tylko 3 najważniejsze i skoncentruj się tylko na nich. Nie na pięciu, tylko na tych trzech wybranych.

Zacznij od małego.

Wielu z nas powie: Ale ja nie jestem osobą zdyscyplinowaną. Craig mówi, że kilka lat wstecz on był bardzo niezdyscyplinowaną osobą. Ale wiedział, kim chce zostać. Rozpoczął więc od dodawania po 1 zmianie rocznie, rok po roku. Żadna z tych nowych rzeczy nie zmieniła całkowicie jego życia, ale suma nowych nawyków, które dokładał przez 20 lat – zmieniła go diametralnie.

Oto kilka przykładów małych rzeczy, nowych nawyków, które stopniowo dokładał:

  • Wzrost duchowy – Craig jest pastorem, więc musi zadbać o to, aby być mocny duchowo, blisko Pana Boga, w stałej społeczności z nim. W związku z tym zaczął czytać Biblię – całą Biblię przez cały rok. Od kilkunastu lat czyta całą tę księgę każdego roku.  I tak to trwa ponad 17 lat.
  • Pamiętnik – od 5 lat pisze po kilka zdań każdego dnia
  • Dieta – pewnego roku wyeliminował wszystkie napoje gazowane z diety, pije tylko wodę. Potem wprowadził inne zmiany w diecie.
  • Ćwiczenia fizyczne – Craig zaczął ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 20 minut. Obecnie ćwiczy codziennie po 1-1,5 h
  • Wyznawanie grzechów – robi to każdego dnia.
  • Relacja z żoną – codziennie modli się z żoną.
  • Celebracja zwycięstw – Craig ma takie małe pojemniki do których wrzuca pinezki za każdą rzecz, w której odnosi zwycięstwo. Każdy pojemnik to jakiś wyznaczony sukces np. uda mu się przeprowadzić ważną rozmowę, wtedy wrzuca pinezkę na znak zwycięstwa. Zwykle jest bardzo zabiegany, wykonując listę zadań, więc taka znacząca, głęboka rozmowa nie jest dla niego łatwa do przeprowadzenia w natłoku zajęć. Inny pojemnik ma napis „hojność”. Inny – „dzień odpoczynku”. Kiedyś Craig czuł się źle z tym, że odpoczywa, teraz ma zarezerwowany czas na odpoczynek, wie, że jest to dla niego dobre i dba o ten czas.
    Możesz powiedzieć: Narzucanie dyscypliny jest trudne. Craig odpowiada: Masz wybór, co do bólu, który będziesz znosić – albo będzie to ból dyscypliny, albo ból żalu. Żalu, że czegoś nie zrobiłeś.

Ad 2. Odwaga, aby przestać

Jako lider musisz się rozwijać . Aby zrobić więcej musisz paradoksalnie robić mniej. W życiu rozwijającego się lidera nie chodzi o to, aby robić więcej, ale aby robić to, co ma znaczenie.  Nie rozwiniesz się bardziej poprzez godzenie się na wszystko, lecz właśnie poprzez odmawianie. A więc chodzi o zaprzestanie udziału w  pewnych inicjatywach, projektach, rutynach, nawykach.

Trzeba sobie zadać pytanie, czy to co dotychczas robię jest produktywne? Może trzeba zamknąć projekt, który pochłania dużo energii, jest trudny i nie daje rezultatów? Może cotygodniowe spotkania z zespołem to strata czasu dla wszystkich?

Mamy określone zasoby i czas. Jeżeli zainwestujemy zasoby w zły projekt lub średni, to nie będzie dobrych rezultatów.

Craig każdego roku skreśla z listy jedną rzecz, która zabiera mu za wiele energii. Np. Przestał chodzić na wszystkie spotkania, na które go zapraszano. Przestał prowadzić każde spotkanie zespołu. Przestał szukać lokalizacji pod nowe kościoły. Skupił się na rzeczach, które przynoszą największy zwrot. Skoncentrował się za to na ludziach, których chce wzmocnić, aby przekazać im pewne rzeczy.

Pytanie do Ciebie: Co musisz zaprzestać robić, aby pójść dalej w rozwoju? Skoncentruj swoją energię na rzeczach wartych uwagi.

Ad 3. Osoba, którą wzmocnisz/wyposażysz

Zadaj sobie pytanie, jakie odpowiedzialności możesz oddać, kto i co od Ciebie przejmie? Pamiętaj: sam nie wybudujesz czegoś wielkiego. Musisz mieć ludzi, których wyposażysz, aby zbudować coś wielkiego. Jeżeli będziesz robić wszystko sam, będziesz ograniczać rozwój swój, organizacji i innych.

Twoja organizacja nie staje się mocniejsza przez to, kim Ty się stajesz, ale przez to, kogo wzmacniasz wokół siebie.

Jak wzmacniać ludzi? Wybierz jakąś odpowiedzialność, którą chcesz oddać. Przetrenuj daną osobę, zaufaj i oddaj to w jej ręce.

Co się dzieje, kiedy wzmacniasz Twój zespół?

  • Twój zespół czuje się doceniony
  • Twój zespół  rozwija swoje kompetencje
  • Ty uwalniasz się od pewnych obowiązków i możesz teraz skoncentrować się na czymś innym
  • Twoja organizacja się wzmacnia i rozwija

Craig często powtarza: Możesz mieć kontrolę albo możesz doświadczać wzrostu ale nie możesz mieć obu tych rzeczy na raz.

Pytania do przemyślenia

  • Bazując na tym, KIM chcesz zostać, co z nowych rzeczy chcesz zapoczątkować w 2020?
  • Bazując na tym, KIM chcesz zostać,  co musisz zaprzestać robić?
  • Kogo wyposażysz i w które umiejętności, co przekażesz innym?

Przejdź do części II – link

Artykuł opracowała Olga Nerc na podstawie wykładu Craiga Groeshel, pt: 6 steps you can take for the best year of your leadership.

https://www.youtube.com/watch?v=lhlXJyAmLI8&t=95s   część 1 https://www.youtube.com/watch?v=4PuOOm-XSFc  część 2

Przewiń do góry